Concurrentiekracht EU GNSS sector

Opdrachtgever: 

Europese Commissie, DG Enterprise

Status: 

afgerond

Jaar: 

2010-2011

GNSS, Global Navigation Satellite System, is het overkoepelende begrip voor plaatsbepalingssystemen via satelliet als GPS en GALILEO. Naast de industrie die de satellieten maakt, is er een bedrijfssector die de ontvangers maakt voor allerlei toepassingen, zoals TomTom en Garmin. Dit wordt ook wel de GNSS industrie genoemd. Het doel van de studie is om een analyse te verrichten van de concurrentiekracht van de Europese GNSS industrie. Hiervoor is een dataverzamelingsmethode ontwikkeld en toegepast. Vervolgens is voor een aantal subdomeinen van de GNSS sector de concurrentiekracht van de Europese spelers in beeld gebracht. Ook zijn de trends en ontwikkelingen in de value chain van de GNSS sector bepaald. De eindresultaten van de studie zijn gepresenteerd in een workshop met Europese beleidsmakers en vertegenwoordigers van de Galileo Supervisory Authority (GSA).

Case study: 

Ruimtevaart