Doet moderne Chinese 'zijderoute' meer kwaad dan goed?

De zijderoute. Een romantische naam, die herinneringen oproept aan Marco Polo. De Italiaanse ontdekkingsreiziger die als eerste een handelsroute met China bereisde. Inmiddels is het ook de naam voor verschillende verbindingen tussen China, Zuidoost-AziĆ«, Afrika en Europa. Dit is een netwerk van trein, weg en scheepsroutes waarin de Chinezen sinds 2013 ruim 900 miljard dollar investeerden. Het is een project dat de Chinezen behalve handel en welvaart nog iets brengt: macht. Onno de Jong (Consultant Transport bij Ecorys) geeft hier antwoord op in de EenVandaag-uitzending van vrijdag 20 april (zie onderstaand item).
 
De nieuwe spoorverbindingen die China heeft aangelegd, eindigen in de Duitse stad Duisburg. Nederlandse logistiek bedrijven pakken hun kans, want door de rechtstreekse spoorverbindingen tussen Nederland en Oost-China valt er veel geld te verdienen. Een van die bedrijven, die er garen bij spint, is het bedrijf Transportbedrijf Nunner van Erwin Cootjans. “Wij brengen de containers naar Duisburg en nemen andere weer mee terug naar Nederland. Vanuit daar vertrekken de volle treinen de Nederlandse producten naar Istanbul, Milaan, Boedapest, Boekarest en zes bestemmingen in China.”

Weinig handel via zijdehandel
Transportadviseur Onno de Jong geeft aan dat er via de zijderoute tot nu toe nog relatief weinig handel over de rails is vervoerd. “Vorig jaar zijn er via de route 245.000 containers vervoerd tussen China en Europa. In vergelijking met de wekelijks scheepsverbinding, waar in zeven dagen 270.000 containers binnenkomen, is dat nog erg minimaal. Maar dit kan in de toekomst uiteraard meer worden.”

Bron: EenVandaag